Selektiv avl
Tja. Burde man i det minste ikke lufte tanken?
Mulig noen tenker sau. Eller geiter og katter.
Jeg tenker mennesker.
Og der steilet vel samtlige og undrer seg på om rasehygiene og fortidsnazispøkelser har krevd sjelen min til lett forrett i indre helsike. Neida. Not yet.
Mine refleksjoner baserer seg på en del løsreven og antagelig ikke spesielt dyptgravende research, og selvsagt på iaktagelser og synsing, som seg hør og bør for ett blogginnlegg.
Men hovedbasis for denne refleksjonen er at jeg så ett dokumentarprogram fra en revefarm i Russland.
Der hadde de i løpet av en periode på ca 60 år klart å avle fram nesten fullstendig tamme rever.
Ved hjelp av selektivt å alltid å velge de minst redde/arge/fiendtlige revene på farmen til avl, hadde de nå utallige rever som var nesten som tamhunder å regne. Ingen fientlighet, ingen nervøsitet. De var direkte kosete (!!)og reagerte overhode ikke med nervøsitet på menneskelig nærvær.
De hadde endatil begynt å utvikle krøllete haler, flekker, nye fargevariasjoner og andre trekk som vi vanligvis forbinder med menneskets tradisjonelt sett beste venn; hunden.
Samme eksperiment hadde blitt gjort med aggressive rever. Der valgte de ut bare de verste sinnataggene og avlet på dem. Og resultatet var stressede, aggresive og totalt frenetiske rever som glefset og hveste ukontrollert bare man nærmet seg burene.
Studiene ved denne revefarmen hadde som mål , etter hva jeg fikk med meg, å vise hvor få generasjoner med selektiv avl det egentlig krevdes for å få den opprinnelige ville hunden til å bli vår tamme følgesvenn.
Hva om vi gjorde dette med folk..?
De som var voldelige ; No kids. Nei. Ikke faen. Du som er voldelig/pedofil er totalt uegnet som forelder.
Man skulle kun gå etter personlige egenskaper, og absolutt ikke ta hensyn til fysiske trekk.
Det burde finnes sertifikat for å få barn. Jeg mener det.
Om du er typen som forlater ditt 7-år gamle barn alene hjemme mens du drar på ferie.
Om du slår ungen din. Om du mishandler barnet. Om du drikker deg dritings og lar barna ta vare på seg selv..
Da bør det nedlegges forbud mot å få flere, og barna man har, bør bli fjernet.
Jaha, tenker mange. Men det har vi jo barnevernet til å ta seg av!
Jeje.I Norge, kanskje. I noen tilfeller. Absolutt ikke alle. Og uansett om barn har blitt utsatt for overgrep/vanskjøtsel, er jo dette ingen hindring for å skaffe flere barn! Med samme disposisjon for voldsbruk som foreldrene via deres gener.
Og jeg tenker selvsagt; Globale løsninger.
Og, nei.. Man skal overhode ikke diskriminere de som har hatt vond barndom, ol.
Neida. Selektiv avl skal kun være framtidsrettet. Ikke ha tilbakevirkende kraft.
Kanskje ville man, i løpet av ett lite århundre eller to, klare å få en menneskehet som stort sett består av ikke-voldelige individer.
Som ikke framelsker drap, voldtekt eller tortur.
For la oss innse det; Rehabilitering av voldelige mennesker funker ikke.
Så hva med å tenke forebyggende…?
På ett litt.. utradisjonelt plan.
juni 2nd, 2011 at 18:51
Hehe tror du,,No sier jeg ikke mere på denne bloggen:)) no venter jeg på neste blogg der jeg kan forklare deg ting:))
juni 2nd, 2011 at 17:21
Du må ikke føle det sånn:)) Livet må gå videre:))
juni 2nd, 2011 at 18:42
Pfff… Forsøker å være morsom. Jaja. Blabla. Jeg er desverre altfor klar over hvordan hjernen din fungerer, Tb.
http://wakka.isay.no/2010/03/debattkunst-for-menn/
juni 2nd, 2011 at 08:31
phø:)))
juni 2nd, 2011 at 14:08
Ja, jeg innser at det kan være tungt å svelge sannheten, Tb… 😀
juni 1st, 2011 at 17:34
Selvsagt! Fordi du gikk tom for argumenter 🙂
Jeg aksepterer det :-p
juni 1st, 2011 at 17:29
nok no:))
juni 1st, 2011 at 16:15
Hvis staten bestemte at jeg ikke kan få befrukte meg pga en psykotisk far, så er det et offisielt overgrep. Jeg kan jo ha ei snill mor.
Et ikke voldelig miljø skapes igjennom,trygge vilkår dvs arbeid og sosiale vilkår, Tenk på hvit Russland kontra Norge.
juni 1st, 2011 at 17:09
Om noen klarer å befrukte DEG, så er nok det i seg selv en så vanvittig sensasjon at du garantert hadde fått tillatelse til å beholde det mirakuløse avkommet.
Som nevnt (en del ganger!!!) så anbefaler jeg deg å lese innlegget skikkelig.
Kanskje uttalelser som; «Og, nei.. Man skal overhode ikke diskriminere de som har hatt vond barndom, ol.
Neida. Selektiv avl skal kun være framtidsrettet. Ikke ha tilbakevirkende kraft.», kan få noen bjeller til å ringe også for deg???
Det skal altså bare gjelde en selv. Ikke foreldre, tanter og kunsinerniesernevøer i fjortende ledd skrått til venstre!
Og du trenger ikke engang forsøke å innbilde meg at Gnore utelukkende er bebodd av ikke-voldelige mennesker. Skitprat.
juni 1st, 2011 at 12:48
Ok
juni 1st, 2011 at 13:33
Så bra! 😀
juni 1st, 2011 at 06:12
Tenk på Rema 1000, vi plukker mest varer i fra høyre side, tenk på plassering av frukt og grønt kontra sjokolade. Og dem bryr seg om folkehelsa?. NEI.
juni 1st, 2011 at 06:04
Og få barn burde selvfølgelig ikke være en menneskerett? Men hvorfor har vi en prøverørss ordning?
juni 1st, 2011 at 05:59
Du vet like godt som meg pedofeli og tyveri er IKKE arvbart. VI KAN IKKE LEVE I EN STAT SOM BEGÅR OVERGREP.Og det ville ditt forslag innebære. Ellers så registerer jeg, du beveger deg i fra en snillere menneskerase som mål i menneskelig avl til og nekte pedofile og formere seg.Og det er bra:)) Ellers så er Annlaug enig med meg registerer jeg:))
Jeg hører på ekko på p2 noe og det er spennende, viste du foresten at folk i topp jobber er oftere utro enn mannen på gata??.
juni 1st, 2011 at 08:28
Tja. HVILKE overgrep ville staten begå mener du? Spesifikt?
Herregud. Du kan jo ikke engang motargumentere på en vettug måte!!
Og Nei! Å få barn ER IKKE EN MENNESKERETT!!!!!!!
Trodde nå i det minste at du visste det!!
Nå gir jeg opp, Tb.
Til og med en overkokt brokkoli vil utkonkurrere din oppfattelsesevne 🙁
juni 1st, 2011 at 11:28
Dæven. Jeg glemte jo utrolig nok å poengtere at du faktisk IKKE kategorisk kan uttale deg om dette eller hint går i arv.
Genforskere mener de kan finne så mangt som er programmert i genene.
Og hvem som helst kan fortelle deg hva for eksempel innavl fører til….
Adferd henger ikke utelukkende sammen med miljø, Tb.
Også arv spiller en stor rolle.
Og hvordan få et ikke-voldelig miljø, dessuten…?
Joda. En svært god start er en TRYGG BARNDOM!
Gode rollemodeller. Og ikke-voldelig er ikke «SNILL».
Lær deg å skille snørret fra barten.
juni 1st, 2011 at 00:08
Torbjørn. Mine ALLER minste teskjeer til ære for deg;
jeg snakker ikke om systematisert avl. Selv om du tydeligvis har tatt akkurat dette ordet «avl»
som jeg valgte å bruke, som utgangspunkt for dine synspunkter.
Jeg snakker om å nekte voldelige mennesker å få barn som en konsekvens av reelle forbrytelser.
Eksempelvis har i dag en dømt pedofil ikke mulighet til å få jobb i barnehage.
Og om en slik person fikk barn, hvor lang tid ville det tatt før barnevernet fjernet de barna fra vedkommendes nærhet?
Og hvor lang er veien til å da nekte dem i det hele tatt å kunne formere seg..?
Og er det ett overgrep mot den pedofile, i så fall…?
(Hoved)Poenget med innlegget er å finne metoder som fungerer til å beskytte barn mot overgrep og vold. OG om dette noensinne skulle blitt realitet, ville det mest sannsynelig føre til at man generelt bare fikk ikke-voldelige mennesker.
Selvsagt er dette rent hypotetisk, siden jeg tok utgangspunkt i ett program om rever.
At du begynner å vase med eliteavl har intet med saken å gjøre. Det er bare dårlig argumentering når du skal sette ting på svadaspissen ved å dra inn liten-mann-med-bart-i-Tyskland.
Da har du fullstendig oversett sakens kjerne. Som vanlig, may I add…
mai 31st, 2011 at 21:55
JA smarte menn! For les dette å ti still om at det er en selvfølge å få kjærlighet som barn!
http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/handle/10037/1602/thesis.pdf?sequence=1
http://www.h-avis.no/nyheter/innland-utland/ett-ar-og-ni-maneder-for-vold-mot-egne-barn-1.6272160
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=591893
juni 1st, 2011 at 00:11
Annlaug…
Du mener ikke smarte menn.. Du mener «smart mann«.
mai 31st, 2011 at 21:16
En gang til. Det er en lang debatt eller et langt steg og diskutere aktiv dødshjelp for kronisk syke eller abort etter x antall uker . Men om vi fikk en debatt om og avle frem en snillere menneskerase. Så vil det være meget lett eller kort vei til og diskutere andre egenskaper oss menneskerasen, som vi kunne ønske oss.
mai 31st, 2011 at 20:48
For det første, så leste jeg bloggen din faktisk. Til og med grundig. Den var lettlest:)) Dine kommentarer etterpå er vanskelig for meg og forholde meg til, Det blir for meg og gå utenom virkeligheten. Det du spør om er hva som er feil med ditt resonement. Det er fryktelig menneskeforakt og skulle avle frem en snillere art av mennesket. Hva blir neste ? penere, flinkere større pikk?? you name is. Og gi folk en bedre og tryggere hverdag er det beste vi kan gjøre for og forbedre verden.
mai 31st, 2011 at 21:03
Så. Å redusere menneskers hang til vold er ikke å forbedre verden?
Man gir ikke mennesker en tryggere hverdag?
Nei. Selvsagt ikke.
My god.. Noen gang mistenker jeg deg for å ha sagmugg mellom ørene, Tb!!
Og jeg har absolutt ikke nevnt utseende eller andre ting. Tåpelig barnehageresonnering.
Jeg snakker kun om hvordan man kunne forebygge voldelige tendenser.
Om DET er menneskeforakt, så undrer jeg meg jo over hvilken planet du befinner deg på.
mai 31st, 2011 at 20:15
Vell mine damer, for det første så tror jeg ikke at dere mener dette selv:)))Men for og svare. Dere vet at den største kjærligheten til alt er mellom foreldre og barn. Ikke sant?? Det dere forfekter er en avl, som ligner på det en mann med liten bart i Tyskland i 1940 forfektet. Og hadde vi ikke hatt galskap før, så hadde vi fått det med et sånt samfunn:)) Folk ville blitt gale frusterte, folk trenger kjærligheten vet dere:))
mai 31st, 2011 at 20:28
……….Torbjørn. Vær vennlig å les innlegget før du kommenterer.
Denne siste kommentaren din var helt ute av kontekst. Fullstendig.
Og ikke leser du svarene mine heller?
Du bare gnåler om det samme hele tiden uten å engang FORSØKE å skjønne hva andre faktisk skriver.
Minuspoeng til deg!
mai 31st, 2011 at 15:52
Tb der er det ingen tvil, det finnes mange som ikke elsker sine barn, når man er så syk at man misshandler de, for så i ettertid si at de elsker de… det er en grunn til de blir sett på som mentalt syke. Det finnes så mange bevis på handlinger som støtter opp hva Wakka skriver du forventer vel ikke at jeg må legge de frem før du ser hva som menes, er du i tvil så les nøye hele innlegget kanskje en gang til?
mai 31st, 2011 at 14:14
DU er folk i utgangspunktet fredelig ? eller voldelig ? Hvorfor tror du ikke at folk er fredelig i utgangspunktet? Folk lar da sine barn vokse opp i kjærlighet? Men kjærligheten kan sikkert ha mange farger. Men mødre og fedre elsker sine barn,,sånn er det bare..
mai 31st, 2011 at 14:23
Hm. Tb. Let me rephrase that. Jeg glemte å bruke mine minste teskjeer!
Jeg mente at det er ingen unnskyldning at mennesker som har begått voldshandlinger i utgangspunktet er fredelige!!
«Men det var Gud som ba meg drepe»/»Jeg ble provosert, men jeg er EGENTLIG en fredelig person» ol… Håpløst!!
Det finnes ingen unnskyldninger for å skade andre unntatt i rent selvforsvar.
Og nei, Tb. Det er ikke gitt. Det er ingen selvfølge at foreldre elsker sine barn!
Heller fungerer ikke «kjærlighet» som en sikkerhetssperre for vold!!
Synes du det er greit at foreldre mishandler barna sine bare de ytrer sin kjærlighet til dem????
mai 31st, 2011 at 14:01
Folk som slår andre mister sin rettighet til å kalle seg selv menneske mener da jeg, er man av slik natur at man ikke har hemninger når det gjelder å påføre andre smerte, så nei da har man ingen ting med å få barn. Det å få barn er ikke en selvfølge, det er et privilegium!
Genial ide mener da jeg!
mai 31st, 2011 at 14:18
Takk, Annlaug! Jeg mener også at det er genialt 😀
Og dessuten ville det jo forhåpentligvis føre til at mennesker som KUNNE tydd til voldeligheter tenker seg om både 2 og 3 ganger om de vet at konsekvensene av slike handlinger vil føre til at de ikke kan få/ ha barn!
mai 31st, 2011 at 13:11
Den store feilen med ditt resonement er at du tar utgangspunkt i at «folk er voldelige« det er og melde feil. Folk er ulike, men i utgangspunktet fredelige, men på grunn av `gitte omstendigheter«så tyr noen til vold. Og det er feil.Folknflest lar da barna vokse opp i kjærlighet.? Men med dine tanker. Hvorfor ikke avle på dem med best evner??
mai 31st, 2011 at 13:15
Hvor i mine resonnementer ser du at jeg skriver at «folk er voldelige». Generelt?
De er ikke generelt voldelige. Men noen ER det.
Og nei.
Jeg kjøper ikke den med at folk er fredelige i utgangspunktet og at man skal unnskylde og tilgi om noen voldtar/dreper/skader/mishandler andre.
Det hjelper ikke, Tb.
Ikke i det hele tatt.
Dessuten; Du sier at ; Folk lar barna vokse opp i kjærlighet? Hva innebærer det?
Og teamet er fredelig vs voldelig.
Ikke evner. Da blander du kortene på en tåpelig måte.
mai 31st, 2011 at 12:42
Skal ikke kjærligheten bestemme par forhold og befruktning? Uansett og vokse opp i kjærlighet er best.Mye av vårt sinn og lynne bestemmes av miljøet (dvs hvem vi omgåes osv) Ei ku eller en Sau har langt mindre påvirkning fra samfunnet enn hva mennesket har. ergo så faller ditt forslag igjennom.
mai 31st, 2011 at 12:59
Kjærlighet? Siden når ble DET ett kriterie for å få barn, Tb?
Og hensyn til skadene voldelige mennesker påfører sine nærmeste må jo langt overgå deres trang til å forplante seg.
Hvor mange voldelige mennesker lar sine barn vokse opp «i kjærlighet»?
Er det nok å si at «jeg er glad i barna mine»? Selv om de blir slått, neglisjert og enda verre ting?
Og egentlig så argumenterer du FOR mitt innlegg. Ett miljø med null toleranse for vold vil framelske fredelige mennesker.
Ergo; Voldelige foreldre er de dårligeste rollemodeller og bør ikke få HA barn.
mai 31st, 2011 at 12:23
jepp det er noe der. Men det er fryktelige mange `men«er og du hopper bukk over etiske spørsmål:)) Men klart, jeg skulle gjærne vært avvels okse:))
mai 31st, 2011 at 12:31
Nja… Hopper bukk og hopper bukk… Hva er uetisk ved dette, liksom..?
Det er ingen menneskerett å få barn.
Jeg synes faktisk at voldsdømte/folk som utviser alvorlig omsorgssvikt bør frataes retten til å formere seg.
🙂
Selvsagt er det ikke ett storstingsforslag med alle retningslinjer og gjennomarbeidede detaljer klare.
Dette er synsing. Men allikevel. Jeg mener det ville vært ett BRA forebyggende tiltak.