Agressiv markedsføring

Jeg fikk oppringning av noen som kalte seg hjelpeorganisasjon.

Altså; En frivillig organisasjon som samler inn penger til humanitært arbeide.

Jeg ble fortalt at denne organisasjonens agenda var å drive hjelpetiltak blandt dårlig stilte barn i Rio.

Jeg syntes dette hørtes prisverdig ut, og ville høre mer.

Stemmen i telefonen, messet fram en særs effektiv salgsmonolog hvor hun fremla 3 alternativer:

Betale  kr 2500(!), 1200(!) eller det billigeste alternativet; 800. Alt dette som fikserte summer som skulle sørge for vann og alle mulige saker for familier. (Jeg husker ikke alle detaljer for hver enkelt sum.)

Jeg reagerte ganske negativt for å si det mildt! Hvilke.. summer!

Det er ikke akkurat småpenger, og for en alenemor med ganske begrensede midler, virker det faktisk fullstendig uoverkommelig. Allikevel sa jeg at hun kunne sende meg en giro, så skulle jeg se om jeg ikke fikk råd til å støtte dem allikevel.

Joda. Giroen kom.Optimistisk pålydene 800 kr.

Med forfallsdato? Jøss, tenkte jeg, da, en smule støtt.

Jeg har da ikke kjøpt noe som helst av dem?

Hvordan kan de sette en tidsfrist for innbetaling på frivillig pengestøtte??

Jeg lot giroen ligge. Jeg måtte uansett se om det ble penger til overs på slutten av måneden.

Men før slutten av månden kom, dukket det opp en NY giro. Med purregebyr???

Og en beskjed om at de hadde sendt meg»symbolprodukter» tilsvarende summen på den første giroen.

Jeg kjente at jeg ble skikkelig sur! Var den første giroen symbolet til denne hjelpeorganisasjonen, mon tro?

For det er da vitterlig det eneste jeg har mottat fra dem.

Pluss at de truet med å legge på ytterligere kr 60 for at de sendte ut purring?
I don`t get it. Er det ikke bare de som bedriver næringsvirksomhet som kan holde på slik?

Er det virkelig LOV å legge purregebyr på penger som folk frivillig går med på å gi som støtte?

Jeg har iallefall bestemt meg for å IKKE støtte denne organisasjonen.

Selv om hjelpearbeidet muligens kan være prisverdig, synes jeg at deres markedsføring og innsamlingsmetoder minnet mer om utpresning. Og jeg får meg bare ikke til å tro at de vil få mye støtte fra folk når de forsøker seg på slike metoder for å samle inn kroner.

Så min innstilling når slike aggressive innsamlere ringer blir jo; Just say no.


2 Responses to “Agressiv markedsføring”

  • wakka Says:

    Ja, vettu.. Jeg blir faktisk LEI meg på vegne av seriøse hjelpeorganisasjoner. De finnes nemlig! 🙂 Synd de drukner i de mindre seriøse som oversvømmer oss med svada og forsøker å presse penger ut av folk. Jeg har undersøkt litt, og bestemt meg for å aldri støtte noen som ikke også er registrert i Innsamlingsregistrert.
    Der kan man nemlig sjekke hvor mye av de innsamlede midlene som kommer fram dit de faktisk var ment å havne. Frivillighetsregistret er nemlig heller intet kvalitetsstempel, har jeg oppdaget :-/

  • Annlaug Says:

    Mhmm, tullinger. Det er da man kan nesten si sikkert at 95% forsvinner før de kommer frem til de som trenger hjelp…

Leave a Reply